Amus Kerstin Anderssons yrke var bestämt redan som liten flicka. Med sin begåvning och rätt förutsättningar tog hon plats som violinist i Kungliga Filharmonikerna i ung ålder. En musikkarriär som kräver disciplin och mycket övning, men som ger henne både glädje och utveckling.

Redan som blöjbarn blev musiken en del av Kerstins liv. Från källaren i hemmet i Vinäs hördes både ljud och oljud från blockflöjt, mandolin och fiol från elever. Hennes far Amus Erik var lärare i musikskolan och höll undervisning både i skolan och i hemmet. Tidigt blev Kerstin skolad in i den klassiska musiken av pappa Amus Erik.

Privatlektioner
Redan som 9-åring togs hennes begåvning på allvar och hon skickades med tåg till Stockholm en gång i månaden för att ta privatlektioner hos en legendarisk violinprofessor och pedagog.
– Jag sattes på morgontåget till Stockholm för att ta en 3 timmar lång privatlektion och sedan ta halvfemtåget hem, säger Kerstin. Hon minns tydligt hur hon satt bland de vuxna affärsmännen med attachéväska i 1:a klass-vagnen och den stekta isterbandskorven hon fick äta innan resan hem.
Hon övade många timmar per dag, och från 11 års ålder reste hon varje torsdag till Falun med sin pappa för att ta extra lektioner hos rektorn på konservatoriet i Falun.
Att öva med sin förälder är inte alltid enkelt och Amus Erik ville ge henne de bästa förutsättningarna för att bli så bra som möjligt.
– Hans engagemang lades inte endast på mig, säger Kerstin.

Folkmusik
Amus Erik startade Moras Ungdomsspelmanslag i början på 70-talet vilket blev en folkrörelse med över 40 ungdomar i olika åldrar som spelade folkmusik. Under 20 års tid engagerade han sig för att de skulle utveckla sin musikalitet och för att bli delaktiga i spelmanstraditionen. Med spelningar på midsommar, invigningar och andra tillställningar tog folkmusiken fäste i Moras ungdomar. Det blev även resor till spelmansstämmor och spelningar på både kungligt bröllop och statsbesök. Mamma Maj-Britt höll i det administrativa och var ”manager” för musikverksamheten.

Musikhögskola
Efter högstadiet uppmuntrades Kerstin av violinprofessorn i Stockholm att söka direkt till Musikhögskolan. Hon kom in så det blev inget gymnasium i Mora. Högskolan gav henne en fantastisk palett av olika musikaliska möjligheter. Efter de fyra åren på musikhögskolan blev det två års studier för att ta solistdiplom, motsvarande en masterutbildning eller doktorsgrad.
Som tonåring turnerade hon runt om i världen med World Youth Orchestra, där hon även blev konsertmästare.
– Jag har aldrig haft en “vanligt” jobb, konstaterar Kerstin. Som sommarjobb spelade jag på begravningar.

Kungliga Filharmonikerna
När Kerstin sökte till Kungliga Filharmonikerna blev hon antagen vid första försöket. Men hon var då så uppbokad med andra musikaliska projekt att hon tog tjänstledigt redan från starten.
Som violinist i Kungliga Filharmonikerna har hon fått uppleva och utvecklats otroligt mycket. Hon har framträtt som solist med de ledande orkestrarna i landet. Vid sidan av välkända klassiker som Beethovens violinkonsert har hon även framfört bland annat Kurt Weills violinkonsert och Tor Aulins tredje violinkonsert.
Hon är mest bevandrad i de klassiska
styckena och behärskar Beethoven, Mozart, Tjajkovskij, Vivaldi och ser på nutida musikstycken med nyfikenhet och öppenhet. Hon tycker om svenska kompositörer och hur man med oilka klanger och stråkteknik kan utmana och överraska.

Kreativ programsättning
I Kungliga Filharmonikerna jobbar hon bl a med kreativ programsättning och orkestern är i ständig utveckling. Vid sidan om arbetet har Kerstin alltid haft sidoprojekt som kammarmusik, undervisning och olika utvecklingsprojekt. Hon har skaffat sig mångsidighet och bredd
bl a som konsertmästare i Svenska Kammarorkestern, Stockholm Sinfonietta och Norrköpings Symfoniorkester.

Frilansprojekt
Vid sidan av arbetet i Filharmonikerna är Amus Kerstin en efterfrågad pedagog och instruktör. Hon arbetar såväl med enskilda elever som med större ensembler och i workshops för att skapa möjligheter för andra musiker att utvecklas.
Hon arbetar bl a med grupp- och ledarskap och musikalisk gruppdynamik, hur man kan påverka varandra för att prestera bäst.
Säsongen 2015/16 är hon tjänstledig från orkestern för att frigöra mer tid till de olika omväxlande uppdragen.
– Just nu gör jag som hästarna, betar de längsta och godaste grässtråna, säger Kerstin.

Spelar i Dalhalla
Att arbeta med kammarmusik i mindre grupper inspirerar Kerstin. Det är mycket givande att dela kreativiteten med andra för att skapa upplevelser för publiken. Kreativitet tar sig uttryck i hur ett konsert- program sätts ihop. Klassisk musik, folkmusik och kanske en dikt vävs ihop till ett spännande band med kontraster och dynamik. Med annorlunda rekvisita eller klädsel kan upplevelsen höjas ytterligare.
– Jag gillar att överraska och att bli överraskad, förklarar Kerstin.
I sommar spelar hon i en kammar-
ensemble tillsammans med Malena
Erman och Sarah Dawn Finer i Dalhalla.

Planering
Att göra en konsert kräver minutiös planering och massor med övning.
Musikerna har höga krav på varandra för att kunna uppfylla de högt uppsatta förväntningarna. Belöningen kommer med publikens hyllningar.
– Tänk vilken feedback man får för allt slit, säger Kerstin och jämför med
andra yrken där det knappt hörs ett ”tack” eller ”bra”.

Återhämtning
Kerstin är utåtriktad, spontan och älskar nya utmaningar. Med ett kravfyllt yrke är det viktigt med avkoppling. Kerstin finner återhämtning och energi hos sin häst Zelavi, friluftsliv och skidåkning. Hon är en hängiven fjällvandrare och drömmer om att tillbringa lång tid på fjället, gärna som stugvärd.
– Jag gillar tystnad och att vara ensam, säger Kerstin.
Kerstin bor i våning i Stockholm inner-stad och tidigare hade hon hästen i stall i Stockholm. Nu har Zelavi flyttat hem till Vinäs med Kerstins dotter Alice, som är 20 år och har bosatt sig i Mora.

Midsommar i Vinäs
Att vara närmare sina rötter blir viktigare med åren, menar Kerstin. Midsommar-firandet i Vinäs missar hon inte för allt i världen.
– Här i Vinäs är firandet på midsommardagen en stark tradition med många spelmän från byn och alltid många besökare, säger Kerstin.
När hon var barn var det ett fullspäckat schema på midsommarafton med spelningar vid majstångs-resningarma i bygden. Midsommardagen var vikt att spela hemma i byn.
Kerstin har Moradräkten i alla storlekar från den minsta kulldräkten till den vackra sommardräkten. Mamma Maj-Britt sydde, vävde och broderade alla hennes dräkter vilket är en oväderlig skatt för Kerstin.

Allas rätt till musik
Kerstin brinner för att bevara musik-arvet både globalt och lokalt. Hon är engagerad i El Sistema, ett internationellt projekt vars syfte är att få barn i fattiga områden att överleva genom musik, konst och kultur.
– Vi arbetar för att bygga broar mellan människor, kulturer och kontinenter, säger Kerstin.
Men det är lika viktigt att inte särskilja någon från tillgången till musik och önskar att musikundervisning i Kulturskolan skulle kunna vara avgiftsfri.
– Det behövs mer medel och engagemang för kultur, konstaterar Kerstin. Hon gör det hon kan för att bidra med sin kompetens och erfarenhet.