Med lusten att skapa och med handens kraft har Kjell Janson format ett liv många bara drömmer om. Konstverk med spännande tolkningar fyller ateljén i Kråkberg. Kontrasterna mellan otyglade former och vaser i perfektion visar på Kjell Jansons bredd och storhet. Här står kreativiten aldrig still.

Att kliva in i Kjell Jansons ateljé i Kråkberg sätter i gång skaparlusten hos den kreativa. Här står drejskivan, gjutformar och verktyg redo när Kjell påbörjar dagens arbete. Vackra gamla fönster släpper in vårljuset och ramar in den kreativa miljön. Alla dagar är olika, här växer skulpturer fram, gjutformar skapas, utställningar och resor planeras. Nya och gamla idéer måste sorteras.
– Vad är möjligt att göra, vad hinner jag börja med, vad ska jag välja bort? funderar Kjell som alltid är i gång. Keramik, brons och glas Kjells nyfikenhet för olika material har varit en drivkraft genom hans yrkesverksamma karriär. Utmaningen att behärska materialets egenskaper och tänja på gränserna för vad som går att göra har alltid inspirerat Kjell.
– Just nu experimenterar jag med raka och mjuka former som ska gjutas i glas.
Samlingsutställningen inför Konst Runt Siljan står i fokus. Temat är “obygd”. Atlejé och galleri i Kråkberg I galleriet intill ateljén står de färdiga konstverken i keramik, brons, glas och porslin. Här står tolkningar av en 20 år lång resa som skulptör. Innan de fria formerna tog över drev Kjell Lisselby keramik med tillverknig och   försäljning av bruksföremål. Lusten att skapa har funnits med Kjell hela livet.

Kreativ ung grabb

Kjell är uppvuxen i Värnamo i Småland och var redan som liten kreativ och nyfiken. Favoritämnena i skolan var träslöjd och metallslöjd. Kompisgänget brukade cykla till tegelbruket för att hämta lera att skulptera gubbar att leka med.
– Vi lade de röda lerhögarna på plankor och balanserade dem på styrena hem, minns Kjell.

Lärling

Vid 19 års ålder flyttade familjen till Lidköping och Kjell fick av en händelse syn på en annons om lärlingsplats på Rörstrands porslinsfabrik. Efter att ha provdrejat, fick han jobbet och kände direkt att det var hans grej. Dessutom fick han lön för att lära sig hantverket. Efter ett år hamnade porslinsfabriken i ekonomisk kris och 350 antsällda var tvungna att sluta. Kjell värvades som assistent till den framgångsrika formgivaren Bernt Friberg på Gustavsberg Konstavdelning. Det var en lärorik, men tuff tid i strävan mot perfektion.
– Bernt tillät inget annat än felfria vaser och skålar, säger Kjell. Under Bernts ledning och kontroll utvecklade Kjell sin noggrannhet och formkänsla. Här fick han även arbeta för Lisa Larsson.
Samtidigt tog Kjell kvällskurser i skulptur vid Konstfack i Stockholm. Det gav honom möjlighet att jobba med fria former och hitta sitt eget formspråk.

Mot nya äventyr

Lusten att resa och att vara fri lockade Kjell till USA vid 24 års ålder. Tillsammans med en kompis reste de runt i USA och vid en tripp från Vancouver i Canada till Alaska började det sina i kassan. Kjell återvände till Vancouver för att söka jobb som krukmakare. Han fick napp hos ett krukmakeri som drevs av en ungersk balettdansör. Han gav Kjell fria händer att skapa det han ville och de skandinaviska formerna som Kjell hade i sina händer blev en framgång för krukmakeriet. Kjell trivdes mycket bra men eftersom han hade turistvisum var han tvungen att åka ur landet för att söka arbetsvisum. Han fick avslag eftersom arbetslösheten var hög i Vancouver. Det blev ett livsavgörande besked.
– Hade jag fått ett annat beslut hade jag inte stått här i dag, säger Kjell.

Eget företag

Väl hemma i Sverige startade han tillsammans med en kompis ett krukmakeri på Södermalm i Stockholm. Samtidigt skaffade han familj och började känna
att han ville bort från stan. Kjell fick ett tips i sina krestar om att det byggdes en hantverksby i Mora.
– Jag ringde Mora kommun och fick köpa en bostadsrätt i Lisselby.

Flytt till Mora

Verksamheten flyttade till Mora 1980 och i Lisselby kunde Kjell kombinera både familj och yrkesliv med verkstad, butik och bostad i samma idylliska område.
Drejskivan gick varm och det var bra snurr på försäljningen. Lusten att skapa fria former fanns men tiden saknades. Så fort det fanns möjlighet lät han skulpturer växa fram i ateljén.

Skulpturer

Vid ett födelsedagskalas gav han bort ett keramik-päron och en gäst uppmärksammade hans konstverk. Kvinnan drev galleri på Sibyllegatan i Stockholm och det blev inkörsporten för en ny väg i karriären. Året var 1992.

Ateljé i Kråkberg

Beställningar från galleriet ramlade in och ganska snabbt insåg han att han måste frigöra mer tid för att satsa på konsten. Han slutade tvärt med bruksföremålen
och flyttade ut till ateljén i Kråkberg med större ytor. Här började keramikskulpturer i stora format ta form – frukter, djur och torsos i färgstarka glasyrer.
Som keramiker gäller det att behärska lerans egenskaper och vilka former som går att dreja och skulptera.
– Glasyrernas egenskaper är en hel vetenskap i sig, säger Kjell som gjort många misstag på vägen. Man måste ha stenkoll på kemisk blandning och brännugnens temperatur. Känslan innan ugnen öppnas är en blandning av förväntan och fasa.
– Blir det så bra som jag hoppats på eller är allt arbete förgäves? säger Kjell.

Etablerad konstnär

Kjell har genom åren med framgång haft utställningar både i Sverige, Danmark, Norge, Spanien, Tyskland och Frankrike. Han finns idag representerad på fem gallerier.

Konst i glas

Nyfikenheten på glas fick Kjell att börja uttrycka sig i materialet för 10 år sedan.
– Det svåra hantverket att gjuta, forma och slipa glas överlåter jag till de rutinerade glasmästarna, säger Kjell.
Gjutformarna skapas i ateljén i Kråkberg och en gång varannan månad bär det av mot Bergdala glasbruk i Småland.

I nära samarbete med glasmästarna styr Kjell det konstnärliga arbetet. Han färgar in formarna innan den heta glasmassan fyller sandformarna.
Processen pågår i flera dagar med gjutning, kylning, slipning och polering. Det blir en kostsam historia.

Konstnärslivet

Att livnära sig på konst är en berg- och dalbana. Den ekonomiska risken finns alltid där, men passionen och glädjen över att vara sin egen överväger stunder av tvekan.
– Att vara fri att utvecklas driver mig framåt, förklarar Kjell.

Nya material

En inspiration är att uppleva andras yrkesskicklighet. Flertalet gånger har Kjell besökt glasmästaren Silvano Signeoretto utanför Venedig för att handforma
glasskulpturer. Förra året var han i Jingdezhen, Kina för att prova på att arbeta med porslin. Med hjälp av en assistent fick han under fem veckor möjligheten att dreja vaser och dekorera dem i kinesisk stil.
– Det var en rolig utmaning att sätta sina drejarkunskaper på prov igen, avslutar Kjell.