Magasin Mora

magasin-moraMAGASIN MORA

Magasin Mora har under de senaste åren utvecklats från den handelsinriktade tidningen Magasin Mora köpstad till ett magasin som pratar hela Moras utbud utifrån ett årstidsperspektiv –Magasin Mora vår, sommar, höst & vinter.

INNEHÅLL Magasin Mora lyfter Moras kända varumärken (företag och produkter) personer och företeelser som alla bygger platsvarumärket Mora.

Reportage, artiklar, notiser, guider, tips mm allt handlar om Moras hela utbud. Våra flaggskepp -profilbärarna -syns frekvent i tidningen och framhävs extra när de lyser som starkast under året.

  • Nyheter från våra stora industriföretag finns i stort sett i alla nummer.

Artiklar från andra intressanta moraföretag matchas ihop med deras högsäsonger och  lämpligt nummer.

  • Vasaloppet lyfts sommar och vinter i stora reportage men figurerar även höst och vår då arenan och träning inför loppen står i fokus.
  • Zorn och dalahästar (året runt) och Tomteland (jul och sommar).
  • Moras konst, hantverk, design och kulturevenemang.
  • Outdoor och den aktiva livsstilen speglas alltid i alla nummer genom guider, artiklar och tips.

 Under de senaste 2 åren har Magasin Mora gjort stora reportage på Moras kända kultur och idrottspersoner som alla ”företräder” profilbärarna och som även våra besökare kan känna igen. Nygårds Anna Bengtsson, Pers Anna Larsson, Joacim Cans, Lulu Carter, Niclas Frisk, Jonas Buud, Mrs Murphy, Amus-Kerstin Andersson m fl.

MÅLGRUPPER 

  • Boende i Moras upptagningsområde och övriga Dalarna.
  • Besökare/ potentiella inflyttare-etablerare

Magasin Mora ska också alltid skapa intresse för vår kommun och fördelarna med att bo och verka i Mora. 

Framför allt i sommar och vinternumren anstränger vi oss extra för att på olika vis spegla Moras personlighet som genuin, aktiv, vacker och välkomnande;

  • i reportage och artiklar om Moras leva-och bofördelar, närheten till allt, vårt ”onormalt stora” utbud av shopping, upplevelser och aktiviteter.
  • lyfta karriärs – och etableringsmöjligheter genom reportage om våra stora industriföretag och berättelser om nya entreprenörer som flyttat hit och startat företag.
  • den aktiva livsstilen för kropp och själ – att Mora är en plats för både kultur och idrottsintresserade.
  • Att här är vackert att bo och leva – vattnet som omger oss, närheten till naturen…

 

OMFÅNG & DISTRIBUTION 

Magasin Mora går ut 4 ggr/år: Vår, sommar, höst och vinter

Upplaga 45 000-55 000 beroende på årstid. ( sommar & vinter 55´, vår, höst, jul 45´)

Distribution till:

36 000 hushåll i Mora, Orsa, Älvdalen, Rättvik, Leksand, Insjön, Särna/Idre, Malung/Sälen, Dala-Floda, Funäsdalen, Sveg, Ytterhogdal, Hede, Vemdalen.

950 företag i Mora.